Adalet Ağaoğlu’nun Öykülerinde Diyalektik İmge / The Dialectic Image in Adalet Ağaoğlu’s Stories
Öz
Diyalektik imge, edebi metnin özgül estetik doğasını ve anlatı karakteristiğini belirleyen ve biçimlendiren önemli bir kurgusal yapı taşıdır. Üretici olarak yazarın bilinci, imge ve gerçeklik arasında kurmaca bir dolayım sağlar. Bu kurmaca dolayım ile birlikte gerçeklik biçimleri, yazar tarafından imgeler aracılığıyla dönüşüme uğratılır. Dönüşüm süreci, kurgusal yapı içerisinde kendini gösterir. Bir edebi metnin anlatı karakteristiğini, kendine has tikelliğini belirleyen diyalektik imgeler, bu dönüşüm süreci ile ön plana çıkarılır. Diyalektik imgeler, edebi metin içerisinde ideolojiden ve yazarın niyetinden muaf yapılar değildirler. Bu anlamda edebi metinlerin, muhtelif yönelimlerini ve merkezi noktalarını saptayan kurgusal bir araç olma özelliğine sahiptirler. Adalet Ağaoğlu Türk edebiyatında toplumsal gerçekliği ve ideolojik içerikleri, estetik bir dikkatle dönüştüren ve yeniden biçimlendiren önemli yazarlardandır. Ağaoğlu’nun öykü kitapları, estetik ve ideolojinin paylaşımlı ilişkisinin metinsel bir yapıda tezahür ettiği önemli türsel oluşumlardır. Ağaoğlu’nun öykülerinde yer alan diyalektik imgeler hem estetik hem de ideolojik bir ileti biçiminde ortaya çıkarlar. Öykülerin kendine özgü kurgusal ilişkileriyle yapısal bir bütünlük oluştururlar. Çeşitli olayörgüsel çizgilerle tezatlı veya uyumlu bir görünüm elde ederler. Ağaoğlu böylelikle, metinsel bir yapı içerisinde estetik ve ideoloji arasında imgesel bir bütünlük oluşturur. Kendine özgü bir edebi duyum ve algı alanı yaratır. Bu çalışmada Ağaoğlu’nun öyküleri, estetik ve ideolojik yapıları dikkate alınarak diyalektik imge bağlamında incelenecektir.
Anahtar Kelimeler
Tam Metin:
PDFReferanslar
Adorno T., Benjamin W., Bloch E., Brecht B., Lukacs G. (2016). Estetik ve Politika, A. Artun (Ed.) İstanbul: İletişim Yayınları
Ağaoğlu A. (2015). Sessizliğin İlk Sesi, İstanbul: Everest Yayınları
Ağaoğlu A. (2016h). Hadi Gidelim, İstanbul: Everest Yayınları
Ağaoğlu A. (2016y). Yüksek Gerilim, İstanbul: Everest Yayınları
Ağaoğlu A. (2017). Hayatı Savunma Biçimleri, İstanbul: Everest Yayınları
Benjamin W. (2002). The Arcades Project, Cambridge, Mass: Belknap Press of Harvard University Press
Benjamin W. (2014). Pasajlar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Bourdieu P. (2015). Eril Tahakküm, İstanbul: Bağlam Yayınları
Buck-Morss S. (1991). The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project, Cambridge, Mass.: The MIT Press
Cebeci O. (2009). Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İstanbul: İthaki Yayınları
Eagleton T. (2012). Eleştiri ve İdeoloji, İstanbul: İletişim Yayınları
Eagleton T. (2015e). Estetiğin İdeolojisi, İstanbul: Doruk Yayımcılık
Eagleton T. (2015ed). Edebiyat Kuramı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Eagleton T. (2015i). İdeoloji, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Eagleton T. (2016). Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi, İstanbul: İletişim Yayınları
Marx K. (2016). 1844 EL Yazmaları, İstanbul: İletişim Yayınları
Ricoeur P. (2016). Zaman ve Anlatı 1, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Soylu H. (2018). Adalet Ağaoğlu’nun Öykülerinde Estetik ve İdeoloji, Yüksek Lisans Tezi. Van: Van YYÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü
Wellek R., Warren A. (2016). Edebiyat Teorisi, İstanbul: Dergâh Yayınları
Ziss A. (2016). Estetik, İstanbul: Hayalperest Yayınevi
Zizek S. (2015). İdeolojinin Yüce Nesnesi, İstanbul: Metis Yayınları
Refback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Telif Hakkı (c) 2020 Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.